originele planten, kruiden

Forum open aan om het even wie wie meer over Dr. Bach en zijn systeem van bloemremedies wil te weten komen.

originele planten, kruiden

Postby rrheyn » Tue Apr 07, 2009 7:04 pm

Al geruime tijd ben ik bezig met een verzameling medicinale planten en kruiden en ik vond dat zeker de Bach remedies niet mogen ontbreken.
Ik vond er al enkele, rockrose, star of Bethehem, hulst, agrimonie,...en was op zoek naar anderen o.a maskerbloem, mimulus ....wat is de echte ?
De ene leverancier spreekt over een inheems engels kruid van 30 cm, en de andere over een kanjer uit de Rockies van 90 cm ?
beste groet uit Brasschaat,
Belgie,
Robert :)
rrheyn

Postby mirjam » Sat Apr 18, 2009 9:16 pm

Ik neem aan de Engelse aangezien dit 1 van de eerste bloemen was die Dr Bach in Wales heeft gevonden als remedie.

mvg,

Mirjam
mirjam

Re: originele planten, kruiden

Postby Jef Strubbe » Mon Jul 20, 2009 2:40 pm

rrheyn wrote:Al geruime tijd ben ik bezig met een verzameling medicinale planten en kruiden en ik vond dat zeker de Bach remedies niet mogen ontbreken.
Ik vond er al enkele, rockrose, star of Bethehem, hulst, agrimonie,...en was op zoek naar anderen o.a maskerbloem, mimulus ....wat is de echte ?
De ene leverancier spreekt over een inheems engels kruid van 30 cm, en de andere over een kanjer uit de Rockies van 90 cm ?
beste groet uit Brasschaat,
Belgie,
Robert :)

Dag Robert,
De Latijnse benaming voor de Maskerbloem is Mimulus guttatus, in het Engels ook wel eens 'the monkey flower' genoemd.
Je kan een exacte beschrijving vinden in het schitterende boekje van Nora Weeks 'The Bach Flower Remedies, Illustrations and Preparations'.
Je zal dat niet vinden in de boekhandel, maar vermits je van Brasschaat bent kan je het - als je dat graag zou willen - bij ons in De Walnoot komen uithalen, Hanendreef 135. ( www.dewalnoot.be ) Best vooraf even een seintje.
Succes met de verzameling en vriendelijke groet.
Jef Strubbe.
Jef Strubbe

Re: originele planten, kruiden

Postby Jef Strubbe » Wed Jan 27, 2010 10:19 am

Dag Robert,
Het gaat bij Mimulus over de Mimulus Guttatus, een inheemse Engelse plant van ongeveer 30 cm hoog. Meer daarover vind je in het boek 'The Bach Flower Remedies, Illustrations & preparations' van Nora Weeks en Viktor bullen.
ISBN978 085207 205 9
Je kan het ook in De Walnoot te Brasschaat bekomen: www.dewalnoot.be .
Vriendelijke groet.
Jef Strubbe.
Jef Strubbe

Return to Sprekenbach (Vlaams/Nederlands)