De nieuwe benamingen van de 7 groepen gemoedsstemmingen

Forum open aan om het even wie wie meer over Dr. Bach en zijn systeem van bloemremedies wil te weten komen.

De nieuwe benamingen van de 7 groepen gemoedsstemmingen

Postby Theodora » Wed Jul 23, 2008 11:42 pm

Aan collega's consulenten,

Wie heeft een eigen mening over de benaming van de 7 groepen gemoedsstemmingen.
Wil je het ook toelichten?

Zelf ben ik voor de oude benamingen, omdat ze heel duidelijk zijn. De nieuwe benamingen vind ik niet duidelijk en ik kan er mij niet in vinden.
Ook mijn cliënten vinden de oude benamingen duidelijker.

Ik hoop van jullie te horen!

Thea Lequé
Amersfoort
Theodora

Postby mirjam » Mon Aug 04, 2008 10:07 am

Hoi Thea,

Ik zelf ben er een beetje dubbel in.
De meeste groepen klinken wel POSITIEVER :wink:

Ik vind 'je zorgen overwinnen' positiever klinken als 'angst' !
en 'vind hoop en geluk' vind ik ook positiever klinken dan 'moedeloosheid en wanhoop'
Maar de term 'overgevoelig voor invloeden en ideeen' vind ik weer sterker klinken dan 'blijf bij jezelf' :? ook 'onzekerheid' vind ik duidelijker dan 'ken je zelf'!
'overbezorgdheid voor het welzijn van anderen' vind ik dan weer vriendelijker klinken dan 'leven en laten leven'

Moeilijke stelling hoor. Ik heb dus geen echte voorkeur. Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk best veel tijd nodig heb gehad om met de 'groepen' bezig te zijn.

Groetjes,

Mirjam McLachlan (Amersfoort)
mirjam

Nieuwe benamingen

Postby danielnelck » Tue Aug 26, 2008 8:23 pm

Dag Thea,

Nou, die nieuwe benamingen vind ik echt helemaal waardeloos! Die oude zijn prima en doen precies wat ze moeten doen.......duidelijkheid verschaffen...snap het ook niet helemaal dat het Bach Centre hier zijn medewerking aan heeft verleend.......dokter Bach zijn eigen simpele, duidelijke en heldere omschrijving zijn wat mij betreft bindend!

Daniel
danielnelck

Nieuwe benamingen

Postby Jef Strubbe » Wed Dec 17, 2008 6:15 pm

Dag Thea,
Ik kan jouw gevoel best verstaan. Ik sta helemaal niet achter de nieuwe benamingen omdat die vaak niet dezelfde lading dekken dan de originele die best klaar en duidelijk zijn. Positief is even waardeloos als negatief. Neutraal en duidelijk is het sterkst. 'Je zorgen overwinnen' kan je even goed via Agrimonie, Cichorei, Duizendguldenkruid, Paardekastanje... afhankelijk van wat er aan de orde is. Die benaming dus gebruiken als vervanging voor 'angst' is waardeloos en doet afbreuk aan het werk van Dr. Bach. Je kan perfect verklaren waarom Dr. Bach elke remedie in precies 'die' groep gezet heeft, omdat ze allemaal te maken hebben met hetzelfde levensthema. Dat is met de nieuwe benamingen helemaal niet meer het geval. Ik ben zelf niet tegen verandering of voor behoud, maar laten we in gods naam maar iets toevoegen aan zijn werk als het een verbetering is, en geen verarming. Zijn benamingen zijn éénduidig duidelijk. De nieuwe benamingen zijn voor zoveel interpretaties vatbaar. De eenduidige eenvoud wordt op die manier een veelzijdige verwarring.
Ik doe er alvast niet aan mee. In de grote eenvoud schuilt de grootste kracht, en dat is in navolging van Dr. Bach ook mijn keuze.
Ik weet ook niet of dit initiatief gesteund wordt door het Bach Centre. Dat ga ik alvast navragen.
Groetjes en tot....
Jef.
Jef Strubbe

Postby mirjam » Thu Dec 18, 2008 1:32 pm

Hallo Jef,

Ja, zoals jij het omschrijft ben ik het wel helemaal met je eens!
Die hele nieuwe benaming had voor mij ook niet gehoeven maar aan de andere kant kan ik me er ook niet druk overmaken.
Toch heb ik het gevoel dat ze de benamingen wat positiever hebben willen laten klinken.

mvg,

Mirjam
mirjam

Return to Sprekenbach (Vlaams/Nederlands)